Eğitim ve Kültür Alanında Yapılan inkılaplar

Osmanlı Devleti’nin son döneminde arka arkaya yaşanan savaşlar ülkedeki eğitimi derinden etkilemiştir. Ancak zor koşullar altında eğitim-öğretim işlerinin düzenlenmesine ve sürdürülmesine önem verilmiştir. Kurtuluş Savaşı yıllarında dahi okullar açık tutulmaya çalışılmış ve eğitimciler de halkı milli mücadele konusunda aydınlatmada görev almışlardır.

TBMM’nin açılmasından sonra oluşturulan İcra Vekilleri Heyeti ile Maarif Vekaleti ve merkez teşkilatı da oluşturulmuştur. I. TBMM Hükümeti’nin 9 Mayıs 1920’de açıklanan programında eğitimin milli, öğretimin ise uluslararası ilkelerle oluşturulacağı bir eğitim politikasının takip edileceği belirtilmiştir. Daha savaş yıllarında eğitim meselelerini görüşmek ve bu yönde planlar yapabilmek amacıyla dönemin Maarif Vekili
Hamdullah Suphi (Tanrıöver) Bey’in öncülüğünde Ankara’da 15-22 Temmuz 1921 tarihinde Maarif Kongresi toplanmıştır. Batı Cephesi’nde Yunanlıların ilerleyişe geçtiği ve Kütahya-Eskişehir Savaşlarının yaşandığı bir süreçte toplanan kongre Mustafa Kemal Paşa’nın eğitime verdiği önem ve önceliğin göstergesi olmuştur. Kongreye ülkenin çeşitli bölgelerinden gelen yaklaşık 250 kadın ve erkek öğretmen katılmıştır. Mustafa Kemal Paşa cepheden gelerek kongrenin açılışını yapmıştır. Kongrede, ilkokul ve orta öğretim programları, kırsal kesime öğretmen yetiştirilmesi gibi konular ele alınmıştır. Ancak savaş ortamında eğitim meseleleri geri planda kalmış alınan kararlar hayata geçirilememiştir. Millî Mücadelenin zaferle sonuçlanmasında sonra eğitim ülkenin en önemli meselelerinden biri olarak görülmüş milli, çağdaş ve laik bir eğitim sistemi kurmak hedeflenmiştir.



Maarif Kongresi’ne katılanlardan bir grup, 15 Temmuz 1921 

Yorum bırakın

WordPress.com'da Blog Oluşturun.

Yukarı ↑

Türk İnkılabı sitesinden daha fazla şey keşfedin

Okumaya devam etmek ve tüm arşive erişim kazanmak için hemen abone olun.

Okumaya devam et

WordPress.com ile böyle bir site tasarlayın
Başlayın